Alla inlägg under maj 2009

Av Astrid - 28 maj 2009 21:24

Ojj, ojj vad tiden går fort nu! Jag tycks inte hinna annat än jobba (nuheller). Disken är ständigt eftersatt. På affärn mötte jag en gammal klasskompis till H, de gick tillsammans t o m 6:an men nu var han så stor att man nästan blir generad. De fyller ju arton i år, och skillnaden är stor sen jag såg honom sist för ett par år sen, eller.. för fem, sex år sen....


Imorgon åker jag till Lycksele så det blir inga inlägg här under helgen. Vi ska låna Rostugan igen och SMHI lovar rekord-värme i helgen  :-D. Dessutom har geocachar-folket i Lycksele inte legat på latsidan i vår heller, det finns massor av nya cacher utlagda. Bl a en vid Rostugan!!


Nu ska jag bara bestämma vilken stickning som ska få följa med.


Ha en trevlig helg!


Rostugan i november

Av Astrid - 26 maj 2009 19:58

I löradgs åskade det. Ordentligt. Fast det bara var tre smällar så small det den sista gången så att vovven skällde i fem minuter.... Och sen vart vi utan både internet och telefon - trots att vi ju bor rätt centralt. Och trots att man inte tycks vara så mycket ute på nätet blir det konstigt när det inte funkar  :-)


Och inga bilder har jag nu heller på sånt som jag gjort (och inte gjort)... En amigurimi-kanin har jag klar, och en mini-nalle. Och en drake på gång. Men att bilderna kommer senare beror också på att det var gradering i söndags och vi hade grillfest på jobbet igår, så jag har inte haft tid att blogga även om jag hade kunnat...


Ett grönt bälte fick jag i söndags! Riktigt kul. Vi hade träning först för Sensei Ted - och jag hann tänka att nu orkar jag inget mer - men graderingen gick smärtfritt och alla var nöjda. Kanske att G var nöjdast - han hade verkligen tvivlat på att hans träning skulle räcka till ett brunt bälte men det var bara att gratulera och smaska tårta sen...


Sköt om er!

Av Astrid - 23 maj 2009 15:28

Här sitter jag och skriver ett långt vackert inlägg med tankar om livet och våren och... åsså klickar datorn bort det innan jag hunnit spara... snyft. Fast mest synd om er som inte får läsa det... Jag kanske gör ett nytt försök en annan dag, men lika bra blir det aldrig.... :-) Nu ska jag gå ut och fortsätta njuta av våren istället för att slåss med en knäpp dator med pekplatta...  grrr  ....


Sköt om er!


Förresten skulle jag ju berätta att jag skickat min gris i sin säck. Hoppas att garnresterna ska komma till nytta och nöje!!

Av Astrid - 17 maj 2009 18:55

Säg "hej" till publiken, nalle!!


Min första amigurumi (blev det rätt stavning?) är klar. Kul var det att göra Nalle, men ett råd till dej som också ska försöka: välj ett mjukt garn. I boken av Mia Bengtsson står det att man ska ta ett tjockt ullgarn när man ska göra en nalle, och det gjorde jag. Tog det tjockaste jag har, Kilafors Svenskull, fyrtrådigt. Men jag virkar ganska hårt och det garnet är ganska strävt, för att inte säga vasst, så Nalle är inte direkt kramgo. Snarare lite hård...  :-)  Han ska borstas med men det har jag inte hunnit, (d v s jag hittar ingen lämplig borste). Åsså har jag ju fullt upp med att virka en kanin.....


Moss, moss på er!

Av Astrid - 16 maj 2009 18:39

Just nu är det en hel del som måste fixas... :-) Jag har inte tid att blogga... :-)


Koftan som jag stickar på gpr sakte framåt, jag har lagat till felet och är snart i ärmhålen på bakstycket. Sockarna som jag har som raststickning på jobbet, där har jag gjort en klar. Åsså är det vackert väder ute.


Men roligast är att virka amigurumisar. Och jag ser i bloggvärlden att jag inte är ensam :-)  Jag har en björn klar, men ögonen jag köpt är för små, och någon nos som kunde passa hade hon inte på pysselaffär´n. Nå, jag börjar raskt med nästa; hittade mönster till en drake på nätet och ett grönt nystan för en tia på ica....


Ha det gott, och somna inte innan resultatet på melodifestivalen kommer!! Eller?  :D

Av Astrid - 11 maj 2009 19:54

Nu har Stickameras nya byte även nått mej. Självklart kunde jag inte motstå, utan anmälde mej till "Grisen i säcken". Restgarner har vi väl alla och kanske kan jag ha bättre användning av dina garner än mina gamla....  :-)


Men jag måste säga till dej som så småningom ska skicka ett paket till mej: I min anmälan skrev jag att jag helst vill ha naturmaterial - men jag har ångrat mej. Jag kan lika gärna ta restgarner av syntet, eftersom jag idag fick boken "Virka Amigurimi", skriven av Mia Bengtsson. Amigurimis går alldeles utmärkt, nästan bättre, att virka av syntetgarn. Min första är på gång....


Ha det gott!!

Av Astrid - 4 maj 2009 20:05

När jag blockat Juno Regina fick jag blodad tand, eller det vill säga - jag kom på att det inte var så svårt att blocka och sen är man ju klar med projektet. Alltså plockade jag fram den sjal som jag gjorde för ett par år sen, när den nuvarande stick-sjukan startade. Jag minns inte vad den kan tänkas heta och garnet är en rest efter en kofta som min mamma stickade i samma veva. Hon har köpt garnet på en marknad så det kan tänkas att det är namnlöst. Ull är det i alla fall. Färgen är inte min favorit men mönstret var kul att göra och resultatet blev bra. Eller?


Det är inte lätt att fota men färgerna är inte helt olika verkligheten.


Sköt om er!!

Av Astrid - 4 maj 2009 20:00

Äntligen fick jag mej till att göra klar min Juno Regina. det var ju bara att sticka ihop de två bitarna och sen fästa tre trådar. Tänk att det ska behöva ta sån tid!!


Men den som väntar på nåt gott.... Jag tycker att Juno blev jättefin! Mjuk och skön, lång och vacker. Jag har t o m tagit mej tid att blocka den och då blev den helt enkelt färdig. Nu återstår bara att bestämma om jag ska ha den själv eller ge bort den (jag brukar inte använda halsdukar eller sjalar, men man kan väl alltid ändra sej).

Ovido - Quiz & Flashcards