Alla inlägg under juni 2009

Av Astrid - 30 juni 2009 20:32

Idag har vi, ungdomarna och jag, varit ute på turné. Jag hämtade upp G och H:s E i stan efter att jag jobbat färdigt och så åkte vi till Burträsk för att gå på marknad. H hade åkt i förväg till farmor med bussen.

Först fick vi go´fika hos farfars innan vi drog ut i hettan för att göra av med pengar.... Burträsk marknad är den största häromkring, det tar en stund att gå runt och se allt "krafs"  :) Fast det mesta är ju ganska kul. Smycken, varma munkar och figurer av alla de slag... Och GARN på tre ställen... Sätter in en bild på det tvåtrådiga ullgarn som jag inhandlade, (säkert välbehövligt...  :D ) Lite godis vart det också. G handlade mest och H vandrade mest.


Efter en utsökt middag med efterrätt hos farfars (inte dumt med parkering 100 meter från marknaden :)  ) åkte vi till Kvarnbyn för att se konst i Byastugan. Kusin A ställer ut bland många andra. Kul att se alla olika, men tyvärr var de finaste verken (i mitt tycke) redan sålda.


Nu är vi hemma igen och svettas. När vi passerade stan var det fortfarande 27 grader.... puh... men vi klagar inte. Detta har vi ju väntat på ett helt år och det blir kanske bara denna värmeperiod i sommar (man vet ju aldrig även om man fortsätter hoppas) så det är bara att njuta! Och SMHI påstår att värmen ska fortsätta hela den här veckan i alla fall. Sen får jag semester....


Ha det gott!

Av Astrid - 28 juni 2009 20:50

Tänkte få visa en vacker bukett som jag fick för ett par veckor sen av Gubben. Den stod i nästan två veckor och gladde oss.

Nu har vi blommor fulla uteplatsen som han också har fixat, ska försöka fota dem nån dag. Annars tittar jag en hel del på de vilda sommarblommorna som blommar för fullt just nu, de är väldigt vackra de också. Och alla fina bilder som ni andra lägger upp på era bloggar. Man får ta det man får när man inte har tillgång till egen trädgård  :-)  .

Av Astrid - 28 juni 2009 20:46

Dessa sockar har jag till stor del gjort på jobbet, alltså på rasterna. Därför har det tagit lite tid, vi har bara en halvtimme om dan. Men nu fattas bara att fästa trådarna, men det är det väl inte så bråttom med, ingen ska ha dem än på ett tag.  (Vi hade 25 grader varmt när klockan var 19,30... !)

Av Astrid - 28 juni 2009 20:44

Hade tänkt få en figur till klar innan jag skulle visa dem men det verkar ta så lång tid. jag har fastnat på hur jag ska göra vingarna (?)   :-)  Men så här har jag gjort en kanin och en minibjörn. Rätt kuliga om jag får säga det själv...

Av Astrid - 28 juni 2009 20:22

Oj, vilken härlig helg vi haft! I fredags jobbade jag visserligen men Skellefteå var varmast i landet då med 31,4 grader (vi hade närmare 33 på förskolegården och 30 inne...)


I går, lördag, städade vi och handlade och sen åkte vi till Byske havsbad. Solen stekte, sanden var för het för att gå barfota i och det ljumma vattnet gick i små vågor.... Kan det bli bättre? Eftersom vi for på em så hann vi inte bränna upp oss men väl bada och få lite färg. På vägen hem handlade vi mjukglass... mums. Skellefteå var varmast igen med 31,6 grader   :-)


Igår kväll skulle jag hämta H i stan och vi passade på att se "Kvarnspelen" på Nordanå. En amatörteater som spelas på skellefte-bondska varje år i "gropen" sen 39 år tillbaka. Och en stor del av publiken har varit med varje år. Jag hann också se hantverksutställningen i Handens Hus, men var skulle jag ha sett sjalmönstren, Eva?


Idag har vi varit på konfirmation i Umeå. Kusin M stod i tur den här gången. Vovven tyckte det var lite varmt men vi åkte in och tittade på flyttblocket i Botsmark på vägen hem och då fick vovven bada i Sävarån.


Imorgon är det jobb igen i värmen. Sista veckan före semestern.

Ha det gott!!

Ute
Av Astrid - 25 juni 2009 19:32

Nu är det äntligen sommar, även i Västerbotten. Myggen är rekordmånga, men vad gör det när det är 27 grader varmt?? Plötsligt har man glömt att det var 27 grader kallt i vintras :) 


Vi har varit på Nordanå idag med barnen (en lekpark utmed Skellefteå-älven och med museet som kuliss, svan-dammen är närmaste granne), och jag har bränt mej på armarna  :)  I helgen är det kyrkhelg där med ute-teater, marknad och spelmansstämma. Vi ska dessutom på konfirmation i Umeå...

Så om bloggen blir lidande är det kanske inte så konstigt.


Hittade igår nya mönstersockor ock sjalar som jag vill sticka. Och någonstans på webben fick jag tips om en bok med sockmönster som jag genast beställde. Hoppas att  den är bra. Sockorna som Jennie stickat är i alla fall supersnygga! Och sockgarn har jag gott om som ni vet... :)


Ha det gott!!

Ute
Av Astrid - 25 juni 2009 19:22

Det har fallit sej så att jag haft möjlighet att logga några cacher den senaste tiden. Jag har bara fyra kvar i centrala stan, och en strax utanför. Det känns kul att få söka lite längre bort...


Häromdan följde H och hans E med. Vi letade reda på en på ett berg (E visste inte vad cachingen handlade om) och en hittade vi utmed ett café, det var kvällsmusik där och massor med folk. Hoppas ingen fattade vad vi gjorde  :)   Sen letade vi en vid ett konstverk i stan. Jag hittade den trots att H hade GPS:n, och E var lite fascinerad över att det finns sånt mitt i stan, där folk passerar dagligen utan att veta om att "skatten" ligger där.


Dagen efter hade jag en stund över när jag skulle till frissan, och i närheten av min frissa finns också en cache. Jag hittade den, men eftersom det var mitt på dan så var det en del folk i farten. När jag skulle sätta tillbaka den hade ett par unga män stannat precis framför stället och pratade på. Jag hann gå runt nästan hela kvarteret innan de var klara så jag kunde återställa lådan...  :D


Ha det gott!!

Av Astrid - 17 juni 2009 20:47

Hoppsan vad tiden går fort. Jag hinner inte riktigt med, tror jag. Visserligen jobbar jag, och jag är där den tid jag ska; på rätt skift menar jag, men sen då? Vi jagar lägenheter både här och där, och hur ska det gå med jobb i Lycksele? Personalfest och lägenhetsvisning, skolavslutning och handla mat, skjutsa, planera luncher och middagar - städning och disk får grabbarna ta nu när de har sommarlov - men vem är hemma och vem kommer sen? OJ, oj, men nu är det snart midsommar och i helgen vill jag inte göra nåt - som vanligt. Sticka hinner jag inte tänka på (fast jag har så många fina sockgarner som ropar efter att bli till nåt...) men jag läser lite. Kanske sedan? 


Jag har planerat att göra en liten sjal, eftersom jag fort tycker att det drar om axlarna. Sockgarnerna har ofta fina färger, möjligen ska jag använda sånt... Och imorgon slutar jag tidigt så då måste jag ut och springa - jag hann inte ikväll.

Ha det gott och ta det lugnt!!

Ovido - Quiz & Flashcards