Alla inlägg under december 2009

Av Astrid - 31 december 2009 11:35

Så här på årets sista dag ska jag bryta bloggtystnaden för att önska er som läser ett riktigt Gott Nytt År!!


Vi har haft en härlig julhelg med massor av snö, trevlig samvaro med släkten i stugan, och mycket sova. Tomten besökte oss med, och maten räckte till och det blev  t o m lite över. H sov här en natt och hos morfars en, G sover nästan hela dagarna. Vovven är pigg som aldrig förr och åt upp sin julklapps-mjukis redan på annandagen. Han som aldrig tuggat sönder nåt tidigare...


Det har däremot blivit lite med att vara ute. Vovvens korta ben kräver plogad väg, och det har varit lite si och så med den varan. Jag menar att när det snöar tre decimeter om dan och är helgdagar hela tiden, så kan man inte räkna med att det ska vara plogat i obygden. Eller räknas Kåge dit? Sen när det slutade snöa blev det lite kallt, -23 hade vi i tisdags. Det gillar inte vovven heller. Så vi har sett en del tv - och jag har stickat en socka...   Jag plockade fram ett mönster från Barbros sida * med en socka stickad från tån och upp på ytterligare ett annat sätt. Detta blir nog en ny favorit, man gör allt utan hjälptrådar och sömmar och hälen ser ut som en "gammaldags" häl, sån som mamma gör. Bilder kommer när båda sockarna är klara.


Ikväll ska vi fira Nyår som för oss själva. Det blir så när man inte tar sej för att bjuda bort sej eller bjuda hem nån   . Men vi har i sista stund skaffat biljetter till Nyårsrevyn här i stan, Lövångersrevyn. Vi har varit där förut några år, så det blir nog bra. H och E firar på sitt håll. Resterande gubbar har fått bestämma nyårs-menyn, som ska intas före revyn, och det blev - håll i er! - Lasagne... Tja, bara man slipper gå hungrig      Man gör som man vill, sa mina arbetskompisar när vi diskuterade hur mycket man "måste" göra kring helgerna. och det är helt sant, liksom att sen man insett att man är annorlunda, så spelar det ingen roll om man gör nåt som inte är "normalt", man är ju redan "udda"   .


Nä, nu blir det kaffe igen, och kanske några varv till på sockan. Har planer på en annan socka sen, en med lite mönster på. Koftan stickar jag nåt varv på emellanåt.


Ha det gott, som sagt, och fira lugnt!


* Det finns mycket skoj på Barbros sida. Kolla in vantarna med ekorren på!! Sock-mönster finns rätt långt ner på sidan, i högerspalten. Jag tror att Barbro gjort om mönstren sen jag var där och skrev ut dem för nåt år sen, men de funkar säkert lika bra nu, om inte bättre.

Av Astrid - 16 december 2009 18:19

Så var det dags igen! Efter att ha dragits med halsont till och från, en del hosta och allmän trötthet sen jag var sjuk  för drygt en vecka sen, trodde jag att julen skulle vara räddad och att jag skulle orka börja förbereda densamma (hittills har jag köpt en julklapp...). Men tji fick jag. Idag var jag tvungen åka hem med magsjuka...   (fast jag har hittills klarat mej utan kräx). Efter fem timmar i soffan är jag just nu utan illamående, men inte pigg... Inte har jag råd heller vara sjuk, men vad gör man?


Vi har iallafall fått igen snön som försvann. Alltså, den snö vi fick förra veckan försvann och inatt fick vi ny. Sådär en tre centimeter - och femton grader kallt   Julfint blev det iallafall. Jag har förstått att det finns de som blivit drabbade av mycket snö i dagarna, men inte vi som kanske vill ha den. Ja, ja, så är det.


Min stick-inspiration har dalat igen. Jag berättade häromsistens att jag skulle sticka vantar från ett dropsmönster. Det blev inte ens en tumme... När mudden var klar, med mönster och allt, såg jag att de skulle bli alldeles  för små, jag håller garnet lite hårt ibland. Så det blev en liten mudd och inget mer. Jag stickar dock vidare på min kofta, få se om den ska bli klar nån gång i vår kanske...?


Ha det gott!!

Av Astrid - 3 december 2009 15:45

Idag har jag roat mej så gott jag kunnat!     Jag har varit hemma idag med - har fortfarande ont i halsen, men det känns idag som om det ska ge sej nu. Undrar om jag varit smittad av en gris eller om det är nån annan flunsa? Jag lär aldrig få veta.


Nå, idag skulle jag eg försiktigt städa lite mellan surfande och stickande. Men så fick jag upp Åsa på chatten, och genast flödade inspirationen. Jag hämtade fram ett nr av Drops mönstertidning, sökte garn som skulle passa - men vad fann jag? Jo, färgnings-kitet som jag fått av Elin B-F i Garn och chokladbytet. Nu blev det ju nästan jobbigt. Dessutom är det enda garn som jag har, som passar till Drops vantar, dom jag tänkte göra, ett "återvunnet" garn som är en nästan färdig tröja...    Tröjan i fråga har legat länge och i omgångar, och risken finns att även om den blir klar så blir den aldrig använd. Dessutom kommer en färg inte att räcka till hela tröjan...        (hur många gånger kan man "Återanvända" ett garn? Kan jag repa upp en gång till och göra sockar och vantar av det tro?)


Så här blev det då: fram med strumpstickor som passar, fram med plasthandskar och medans garnet värmde sej i micron stickade jag på vantarna. Jag hade förståss läst Elins fina beskrivning noga, tyckte jag, men missat det där om hur mycket garn färgen räcker till. Men jag tycker att resultatet verkar bli över min förväntan. Nu ska ni få se:

  

Här är allt klart för färgning. Garnet jag började med är tvåtrådigt ullgarn utan namn, och ett helt hekto. Jag skulle i efterhand ha haft en påse cool-aid till, men det hade jag inte, inte i den läckra blå färgen...

Men ganska kul vart det, eller hur? Precis åt mej...  

     

Här är härvan sköljd och klar...


  

och hängd till tork.

Sen hade jag fått en liten härva supertunnt garn av Elin för detta ändamål, färgandet alltså. Kanske hade hon tänkt att jag skulle blanda färgerna och få lila, eller göra melerat - inte vet jag och jag tror att hon tycker att jag skulle bestämma själv    så det gjorde jag. Den lilla härvan fick bli färgad av det rosa brevet cool-aid och en påse norskt thé. På stickkafeet använde de sånt norskt thé för att förstärka färgen (det är otroligt mycket färg i detta thé, att någon vill dricka det?).

     

Denna gång blev resultatet definitivt inte som jag tänkt. Jag hade mycket färg och lite garn och hoppades på mörkt rosa (rosa är ju inte riktigt min favorit, om man säger så) men det blev laxrosa...


  

Fast med blixt ser det riktigt karamellrosa ut så vem vet, kanske det blir ljusare när det torkar?


  


Det är inte lätt ta rättvisande kort. Så nu ska jag surfa lite till innan det blir middag och kväll. Ha det gott!!


PS det har kommit en massa nya smilisar till bloggen, märkte ni det?   



Av Astrid - 1 december 2009 14:43

Inatt har vi äntligen fått mer snö! Säkert fem centimeter, de var ute och plogade imorse. Och sen har vintersolen lyst så otroligt vackert - medans jag sitter inne och hostar. Jag hade tänkt vara på benen nu snart, men det tänkte tydligen inte flunsan. Den har krupit upp från luftrören och satt sej bakom näsan, som vanligt när det gäller mej. Nåja, det är länge sen jag var förkyld sist, så det är väl bara att bida sin tid. Och när jag sitter still och är tyst känner jag mej riktigt frisk. Det blir en del stickat...

Ute
Skapa flashcards