Alla inlägg under oktober 2010

Av Astrid - 31 oktober 2010 17:19

Den här helgen har vi besökt både svärmor och mamma. Ikväll sitter jag ensam hos G, för jag ska på föreläsning här i stan imorgon och G är ledig från skolan. Då får han vara hundvakt.


Men i eftermiddags var vi till Monica och tittade på hennes kattungar. Hon har två orange-gula kattpojkar över - jag har bokat en.   I slutet av november är de klara att flytta till oss. Kameran var med, men den blev liggande i bilen så några kort på underverket har jag inte.


Min tanke var att en katt skulle vara ett kul sällskap till vovven, han är ju mycket ensam. Men Gubben tycker dock att vi ska ta bort vovven nu, han ser inget och slår sej ofta, går in i saker och faller ner från broar och sängar. (Han har redan slagit ut två framtänder...) Och om vi avslutar lidandet för vovven, så tar vi nog båda de gula kattkillarna... Till imorgon ska vi bestämma oss, den sista november hämtar jag minst en. G längtar också, han har väntat på en kisse sen förra julen...  

Av Astrid - 31 oktober 2010 17:08

Jag klippte håret i onsdags. Oj, vad jag sett fram emot att få se igen. Jag menar att få luggen kortare och få bort de långa testarna på sidorna. Men usch vad besviken man kan bli på en klippning av sitt eget hår...


När jag går till en ny frissa klipper hon alltid lika som de tidigare gjort första gången - det spelar tydligen ingen roll hur jag säger att jag vill ha det. De klipper kort och kammar "polisongerna" framåt. Så även denna tjej, trots att jag sa att jag var rädd om längden och att hon inte fick klippa "polisongerna" så korta (de växer långt ner mot kinden på mej och är snyggast när jag kan hänga dem bakom örat, tycker jag). Det första hon gjorde var att klippa "polisongerna" så de inte längre når bakom örat... Sen klippte hon riktigt kort mitt på huvet, men lämnade i nacken, som en hockeyfrilla ungefär... Hon fick korta i nacken och nu känner jag mej snaggad. Och mitt hår blir helt platt när det blir för kort... <suck>  Ja, jag vet - det växer ut.


När jag träffade miniorflickorna på torsdagen såg de förståss att jag klippt mej. Vi surrade lite om nåt när vi fikade, och plötsligt säger en av dem: "är du en surtant, eller?" (Jag har bara träffat dem en gång tidigare) Hon slog huvet mitt på spiken - precis som en surtant tycker jag att jag ser ut numer. Ja, jag vet, det växer ut.

Av Astrid - 24 oktober 2010 20:37

Nu kommer bilder på mina senaste projekt. Först två klara:

 En sjal som jag inte är helt nöjd med, den är väldigt långsmal. Men mönstret var nog så. Den är stickad i Fame trend.


  Den här godingen är gjord i Regia Hand-dye Effect och min egen design   Den är så lång som garnet räckte och det räcker nog åt mej. Har använt stickor fyra. Jag började på denna medans jag var på stickkafé i Kåge, och det var folk där som sa att de ville se den klar... men jag träffar inte dem numera, med lite tur kanske nån av dem läser  :/


Så ett pågående projekt:

   Har inget mönster, fick en bild via mail från en kompis.  Det är lite knepigt räkna ut hur det ska va, men de här vantarna blir mina. Ska klura ut hur man tar ihop överst, försökte "sy" men det blev inte bra. Ska sen försöka göra ett par större, herrstorlek, till julklapp, men ni vet hur det är, det kan lika gärna blli julklapp nästa år :D  Till de här använder jag ett tvåtrådigt ullgarn från Kampes, det blå är lätt melerat.

Av Astrid - 24 oktober 2010 20:22

Vilken härlig helg vi haft!! Vi har "bara" varit hemma och fixat, inte ens med sånt som syns, men ändå. Krokarna i köket har kommit på plats och magnetlisten för knivarna med. Toan läcker inte längre och småfåglarna har massor med mat, liksm vovven. (Ja, nu måste han leva tills han ätit upp all mat - jag fick två säckar när jag köpte den sista på rabattkortet ... ) Sedan har jag lagat mat. Tycker det är så trist att inte ha någon lunchlåda att ta med på jobbet, men nu finns det både köttfärssås, skinksås, paj och köttgryta. Och som kronan på verket kokade jag palt    Är lite loj just nu....


Måste få visa hur det blommar i mina fönster: 

Min första orkidé, inköpt i Skellefteå för ett par år sen. Nu blommar den för tredje gången.

   

Samma blomma, på sin plats i fönstret. Men genom altanfönstren ser man hur mycket snö vi fick i fredags... Trollet sitter på en sten "av guld" från gruvan utanför Sandfors. Jag gjorde honom som först i raden av ett antal troll för ett par år sen.

  

Den här doftrankan fick jag av min mamma ifjol när jag fyllde år. Då tappade den alla knoppar, men blommade i våras... och nu!! Den är nog lite felprogrammerad för våra breddgrader... :)


Av Astrid - 23 oktober 2010 16:52

Äntligen!! Äntligen har jag en dator som går att använda, även på internet. Mycket nytt att lära, men snart så... Och nu ska ni äntligen få se lite bilder:


  Hoppsan! Det är ju Big Ben där borta... då måste det va´London!   


 ..och kolla här! Bro-öppning av London Bridge! Det var inte så dåligt väder som det ser ut.   

Buckingham palace. Drottningen var inte hemma så vi fick bara se utsidan.


  

Men där är ju jag!! Mitt i London, har just sett London Aquarium och ska strax gå vilse på jakt efter en garnaffär    Men det ordnade sej och dagen var precis så fantastisk som det ser ut.

Av Astrid - 10 oktober 2010 20:12

Vad gjorde ni kl 10:10 idag?

Jag var ute med vovven, tror jag, och det blåste fruktansvärt kallt. Sen åkte jag till kyrkan, hade ett möte efter gudstjänsten och en familjegudstjänst kl 15.


Igår däremot, är mer värd att minnas. Gubben och jag gick en lång (6,5 km) skogspromenad tillsammans med goda arbetskamrater. Rundan går i typisk Lycksele-terräng med klippor, sankmark och tjärnar, och halvvägs var det fikapaus :D  . Vädret var härligt, sol, lagom varmt och nästan ingen vind, och hunden som var med njöt lika mycket som vi och hon sprang tio gånger längre än vad vi gick (våran vovve fick vara hemma, han har inte klarat den rundan nu när han inget ser).


Nu blir det slutet på en stickning! Ha det gott!!

Av Astrid - 3 oktober 2010 20:13

I kväll är det lite deppigt här, eller inte deppigt, men - ensamt...

Grabbarna har varit här i helgen och vi har haft det jättebra! Till och med vovven tyckte att det var bra att huset var fullt, han har frångått sinn gnällvana - han brukar ligga och gnälla hela kvällar ibland. I helgen har han varit tyst och nöjd, och t o m försökt leka lite, det är inte lätt när man inget ser. Eftersom det har varit marknad här var det inte svårt att locka grabbarna att komma hit..  :D Igår var vi där och trängdes och idag har vi bara varit hemma. Tyvärr måste de fara mitt på dan för att hinna bussar och så från Skellefteå och norrut, men man får vara glad för det man får! Det är ju mitt fel att det är så långt mellan oss... Att sen gubben tog vovven och for till Strandholm just ikväll är som det är. Han kommer igen till helgen, trött och slut efter att ha jobbat i skogen en hel vecka  ? 


Ja, ja, jag kommer att hinna sticka en del, tänker jag... Jag har lagt mina två påbörjade projekt på is, sockarna blir inte bra och koftan trivs jag inte med mönstret till, så jag har två nya projekt på gång!    En rutig baby-filt (den har jag gjort mer än halva redan) och ett par vantar med katter på. Dessutom har jag blockat (!!) två av vårens projekt.... Bilder ska komma när jag kan fota i dagsljus...

Ovido - Quiz & Flashcards