Direktlänk till inlägg 3 december 2009

Lättroande

Av Astrid - 3 december 2009 15:45

Idag har jag roat mej så gott jag kunnat!     Jag har varit hemma idag med - har fortfarande ont i halsen, men det känns idag som om det ska ge sej nu. Undrar om jag varit smittad av en gris eller om det är nån annan flunsa? Jag lär aldrig få veta.


Nå, idag skulle jag eg försiktigt städa lite mellan surfande och stickande. Men så fick jag upp Åsa på chatten, och genast flödade inspirationen. Jag hämtade fram ett nr av Drops mönstertidning, sökte garn som skulle passa - men vad fann jag? Jo, färgnings-kitet som jag fått av Elin B-F i Garn och chokladbytet. Nu blev det ju nästan jobbigt. Dessutom är det enda garn som jag har, som passar till Drops vantar, dom jag tänkte göra, ett "återvunnet" garn som är en nästan färdig tröja...    Tröjan i fråga har legat länge och i omgångar, och risken finns att även om den blir klar så blir den aldrig använd. Dessutom kommer en färg inte att räcka till hela tröjan...        (hur många gånger kan man "Återanvända" ett garn? Kan jag repa upp en gång till och göra sockar och vantar av det tro?)


Så här blev det då: fram med strumpstickor som passar, fram med plasthandskar och medans garnet värmde sej i micron stickade jag på vantarna. Jag hade förståss läst Elins fina beskrivning noga, tyckte jag, men missat det där om hur mycket garn färgen räcker till. Men jag tycker att resultatet verkar bli över min förväntan. Nu ska ni få se:

  

Här är allt klart för färgning. Garnet jag började med är tvåtrådigt ullgarn utan namn, och ett helt hekto. Jag skulle i efterhand ha haft en påse cool-aid till, men det hade jag inte, inte i den läckra blå färgen...

Men ganska kul vart det, eller hur? Precis åt mej...  

     

Här är härvan sköljd och klar...


  

och hängd till tork.

Sen hade jag fått en liten härva supertunnt garn av Elin för detta ändamål, färgandet alltså. Kanske hade hon tänkt att jag skulle blanda färgerna och få lila, eller göra melerat - inte vet jag och jag tror att hon tycker att jag skulle bestämma själv    så det gjorde jag. Den lilla härvan fick bli färgad av det rosa brevet cool-aid och en påse norskt thé. På stickkafeet använde de sånt norskt thé för att förstärka färgen (det är otroligt mycket färg i detta thé, att någon vill dricka det?).

     

Denna gång blev resultatet definitivt inte som jag tänkt. Jag hade mycket färg och lite garn och hoppades på mörkt rosa (rosa är ju inte riktigt min favorit, om man säger så) men det blev laxrosa...


  

Fast med blixt ser det riktigt karamellrosa ut så vem vet, kanske det blir ljusare när det torkar?


  


Det är inte lätt ta rättvisande kort. Så nu ska jag surfa lite till innan det blir middag och kväll. Ha det gott!!


PS det har kommit en massa nya smilisar till bloggen, märkte ni det?   



 
 
Eva S

Eva S

4 december 2009 17:40

Oj, Det där var väll ändå mycket roligare än att försöka städa!
Må gott

http://www.eva.sundstrom.st

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Astrid - 21 juni 2011 22:10


Jag har fått ett paket!!   Ett gott te, roliga kex (som knappar!!) och ett jättehärligt garn i bomull. Jag såg genast att det skulle bli en fin kofta av det garnet.... en sån som jag saknar... och på garntjänst finns både garn och mönster!! Men in...

Av Astrid - 8 juni 2011 20:32

Oj, dag har det varit varmt. Och det lär bli det imorgon med. Och man får inte klaga... men lite kul är det att det antingen är -30 eller +30 i Lycksele...    eller...?   Kissekatterna har börjat gå ut, så nu får vi sova på nätterna. Efter att ...

Av Astrid - 16 maj 2011 10:23

Det regnar idag, den sista av mina fem lediga dagar som jag har just nu. Det innebär att jag inte kan göra det jag tänkt   , dvs gräva trädgårdsland, rabatt och måla om garaget... Då blir det datorn, en stund med moppen och kanske baka en kaka iställ...

Av Astrid - 13 februari 2011 19:45

Ikväll har jag inte tid att sitta  här och sladdra. Jag har haft besök av bästa pluggarkompisarna i helgen, vi har varit på hotellet och svirat och handlat upp halva Lycksele   . Och nu ser jag skidskytte på tv:n och slutet på min filt...! Ett par va...

Av Astrid - 8 februari 2011 15:39

Idag har jag varit ledig, helt ledig. Solen har lyst, det har varit 4 minusgrader och ingen vind   så vovven fick gå två rundor! Jag har skottat av tvättstuge-bron, men när kaffet var klart iddes jag inte klä mej en gång till utan jag drack det inne....

Ovido - Quiz & Flashcards