Alla inlägg under juni 2009

Av Astrid - 12 juni 2009 09:56

Så effektiv man kan vara en torsdagskväll då. Inte för att jag gjorde det som jag borde, städningen t ex är kvar, men jag gjorde sånt som stärker självet :-)


Först jobbade jag mina 8 timmar. Sen åkte jag hem och försåg ungdomarna med mat. H fick förresten ett stipendium idag, nu när skolan slutade, trots att han inte går ut trean förrän nästa år. För att han verkat för trivsel på skolan och motverkat mobbing, typ. Kul!


Efter maten tog jag bilen och åkte in till stan enbart för att vara med i en träningsorientering. Jag bär på en dröm att kunna springa utan att dö efter 100 m och orientering är ett av de få sätt som jag brukar kunna lura mej själv till att springa på, och igår sprang jag den kortaste banan (måste ju börja från början, orienteringen är bara kul, det är springet jag är ute efter och då räcker två km än så länge) på 21 min. Det var bara en gubbe före mej och inga ungar ute, så jag känner mej nöjd.


På vägen hem passade jag på att logga två cacher. Svårt att se oskyldig ut bland studenter och bilister som ska tanka.


Idag går G ut nian. Det blir examen i kyrkan, lätt fika här hemma och middag på restaurang. Nice.


Ha det gott!

Av Astrid - 4 juni 2009 19:50

Igår hade jag tvätt-tid. Att tvätta i gemensam tvättstuga är, har jag med tiden lärt mej, ett äventyr. Nån gång nu och då händer det att någon tvättar mellan tiderna och maskinerna är upptagna när man kommer. Mycket irriterande. Alla har samma möjlighet att boka tid.


Igår kollade jag som vanligt, ungefär en timma före min tid, om den före var klar. Så var inte fallet, och jag gick hem till mej och väntade tills min tid började. När jag kommer in genom ytterdörren (vår tvättstuga ligger i ett separat hus) möter jag en man med en tom IKEA-kasse. "Hej" säger man ju, och inte förrän jag kommer in till maskinerna inser jag att en maskin går!!! Och är alldeles nystartad!! Hur fräck får man va´?? Otur för honom, men jag vet hur man "snabbspolar" våra maskiner så han fick igen sin tvätt blöt och full med tvättmedel. Åsså hämtade jag ett hänglås och låste dörren när jag gick. Om han väntat lite och frågat skulle han ha fått låna en maskin om en timma, nu fick han istället vänta tre...


När jag sen gick dit för att torka det sista möter jag en annan man ute i regnet med en tvätt-tunna, på väg bort från tvättstugan. Han muttrar något surt när jag passerat honom och jag misstänker att det var nåt om kärringar som använder hänglås.... :) Men om inte gubbarna var där och stal min tvätt-tid så skulle det inte behövas. Jag hoppas bara att de inte var skickade av någon kvinna som inte vågade gå själv...



Av Astrid - 4 juni 2009 19:45

Har ni sett såna här nån gång tidigare? Det hade inte jag förrän vi fick en påse av svärfar. Det är potatisar. Röda,vackra och riktigt goda. De blir blekare när man kokat dem, men om man skalar försiktigt så har de kvar av färgen under. Och en annan kul grej är att de blir inte bruna så fort om man råskalar dem, och palten blir inte grå utan nästan gul när man har de här!

Av Astrid - 4 juni 2009 19:22

Hade tänkt skriva lite om helgen vi hade i Lycksele, men tiden har runnit iväg och när jag försökte för ett par dar sen lyckades jag igen med att "trolla" bort det jag skrivit. Den här gången satt jag vid "rätt" dator, så jag kan inte skylla på den...  :-)


Men, men. Nu har jag skickat iväg G på klassresa till Göteborg, varit ute och sprungit en träningsorientering och sett till (?) att H tog sej ut på cykel (dvs jag rörde inte ett finger, han klarar sånt själv). Så nu ....


Vi var i Rostugan i helgen. Ett fantastiskt ställe, det vet ni som varit med ett tag. Men helgen blev inte som jag tänkt mej, för jag åkte på magsjuka på fredagskvällen. Har ni hört det förut? Jo, magsjukan vandrar nu på fjärde varvet på vår förskola... Men stugan står ju mitt i skogen så jag var ute det jag orkade ändå. Särskilt på lördagen då jag kände mej rätt pigg och gubben tog bilen in till verkstan och servade den så jag och vovven fick roa oss bäst vi ville bland klippor, sol och blåst. Jo, det blåste ordentligt i träden. Men varmt och skönt.


På lördagskvällen sjöng Lycksele Kammmarkör sin vårkonsert och efteråt var det sen middag och sommaravslutning för dem. På söndan mådde jag sämre igen, men erkände inte det förrän jag kommit hem (jag var hemma från jobbet på måndan). Då var det varmt (25 grader) men blåste storm så det gick nästan inte var ute ändå. Fast det syns faktiskt att jag gick i linne hela den dan... :)


Så var det det där med alla cacharna som jag skulle hitta.... Vovven tycker inte längre om att följa mej och irra efter cachar, så det blev bara en loggad inne i Lycksele. Sen på lördagsnatten, när vovven skulle rastas, tyckte jag att gubben kunde hjälpa mej med en som ligger efter vägen till stugan... Den ligger kvar där, o-loggad, för vi hittade den inte. Senare har jag sett att vi sökte på rätt ställe men tydligen inte tillräckligt :( Gubben tyckte detta var så förargligt så nu är nog han också botad mot att söka fler. Allt som är kul ska man tydligen göra själv...


Men några bilder tog jag faktiskt när jag var ute vid stugan. Bakom stugan finns en stenvägg, ett helt otroligt stup med nästan helt släta väggar. Och utmed älven finns stenblock som man skulle kunna slå läger under. Eftersom det är så brant så får man en härlig utsikt om man klättrar upp en bit.

Av Astrid - 2 juni 2009 20:30

Jag har fått en alldeles otroligt fin "gris". Kolla vad mycket fint! Och vilka härliga färger! Men.. jag trodde det var restgarner vi skulle byta... :-) och visst kan hela nystan vara  rester med? Jag är så nöjd! Trots att mitt garnförråd inte direkt blev mindre av detta byte... :D


TACK Agneta!

Ovido - Quiz & Flashcards