Alla inlägg den 8 juli 2009

Av Astrid - 8 juli 2009 22:26

Den här dan blev inte så tokig, trots tidigare inlägg. Jag tog vovven och for till mina föräldrars stuga för att lämna grejjer åt H, vandrade runt och mindes från barndomstider (det var ingen hemma där, H ska cykla dit imorgon, så vovven och jag var alldeles ensamma). Vi passade på att titta på en annan liten stuga som är till salu och vovven badade i tjärnen.


Efter en enkel middag åkte G och jag in till stan och såg "Hemsöborna" som Västerbottensteatern satt upp som sommarteater för andra året. På ett vis tycker jag att de skulle sätta upp nya pjäser varje år, men samtidigt var det ju tur att de körde den här två år - annars hade jag inte fått se den. Jag kommer mej inte för att gå varje år... :) 


Historien kan förståss alla andra utom jag, men jag tyckte att det var bra. Lagom dråpligt, lagom tragiskt och samtidigt en klassiker som man "ska" se. Om man nu ska bry sej om sånt... Och det skulle allt ha varit lite kul att va med :D

Ute
Av Astrid - 8 juli 2009 09:33

Egentligen skulle jag skriva massor med positiva inlägg nu när jag är ledig.


Egentligen skulle jag ha så mycket kul att göra att jag inte har tid att sitta framför datorn.


Egentligen ska solen lysa och jag gå i sommarkläder och mysa bland glada, lediga människor.


Egentligen ska jag inte klaga. Men igår var det lite tyngre än annars. Kanske beror det på att livet just nu är mitt i en vändpunkt, jag vet inte hur mitt liv ser ut om en månad. Flytta? Nytt jobb? Bo kvar här själv med grabbsen? Och gubben? Ja, jag har inte tänkt byta gubbe, inte alls, men om jag inte får jobbet i Lycksele så får han nog fortsätta pendla och Gud vet hur länge han orkar. Men om jag får jobbet, och det bestäms förhoppningsvis i veckan, så flyttar jag och grabbarna blir kvar.... Är inte säker på att den lösningen är bättre. Nå, jag har bestämt att det kommer att bli bra vilket som, och nu hänger det på `jobbet´.


Nedstämdheten beror också på att det bara regnar. Eller igår regnade det och var kallt (knappt tio grader), idag verkar det bli mulet och kallt.  :(  Gubben får semester nästa vecka, H är inte hemma och G sitter bara vid datorn och är trött. Mamma och pappa är borta och bröderna mina är inte hemma än. Och vovven är sur för att inte gubben är hemma...  Nu börjar det nästan vara komiskt mitt i bedrövelsen, visst?


Fördelarna med allt detta är att jag stickar en del och läser en hel del. Just nu är det Tomas Sjödin som står för läsupplevelserna. Jag har läst "När träden avlövas....", "Reservkraft" och "Den enklaste glädjen" så egentligen borde jag veta att ta vara på mitt liv, jag har inget att klaga över om man jämför. Just nu läser jag "Väder, vind och livets allvar" som Sjödin skrivit tillsammans med Martin Lönnebo. Allihop rekommenderas, men egentligen ska man inte ha bråttom när man läser dessa böcker. Det är en hel del att tänka på. Jag får nog läsa dem fler gånger för att få med allt....  :)


På en loppis för ett tag sen hittade jag en bok av Sara Lidman, "Regnspiran". Om jag läst nåt av henne förut så är det länge sen. Det ska bli spännande, hon är ju både klassisk och Västerbottning.


Förresten, för ett par dar sen fick jag ju två härliga stickböcker, som gjorda för mej. Det har jag ju glömt att berätta! Dels "Sticka Småvarmt" av Johanna Wallin och dels "Sock Innovation" av cookie a.  I sock-boken finns tips om hur man stickar vackra sockor som passar perfekt (?), dvs hur man anpassar mönstren efter foten, och där är också en bunt härliga mönster. I "Småvarmt" finns grundmönster på sockor, vantar, mössor mm och variationer på dem. Jag ska så småningom göra en "fusk-polo" (Johanna kallar det nåt annat) när jag har avslutat nåt av de just nu pågående projekten... om inte nåt nytt sock-projekt kommer före...  :)


På "Polly Jean" (juli månads sockmönster i Stickameras sockklubb) har jag kommit till tån på första sockan.


Sköt om er! Solen finns där bakom molnen!

Ovido - Quiz & Flashcards