Alla inlägg den 4 oktober 2009

Av Astrid - 4 oktober 2009 21:48

Oj, vilket surväder vi har haft idag. Det har blåst så det dundrar i väggarna, varit ihållande regn hela dan och snöblask på eftermiddan. Vovven mådde inte bra inatt, eller om han inte längre trivs hos oss? (han bor ju som bekant hos min mamma och pappa för veckorna när vi jobbar). Vid fyratiden i natt var han tvungen att få gå ut första vändan, så det blev lite si och så redan då. En sen frukost och sen har han vandrat lägenheten runt som hela dan. Han har frågat efter mat och efter att sova i soffan och att få gå ut, men när man pratar med honom går han undan.


Jaja, det går ingen nöd på honom, till slut bar jag ut han och gav han lite mat och sa åt gubben att sätta sej i soffan med honom. Jag har ju bakat bullar!! Lite festligt att det liksom tog hela dan, men det gjorde detsamma - det har inte gått vara ute. och goda blev de! Skrattande  När gubben skulle packa bilen så att det skulle vara klart imorgon bitti, så låg det en cm blött snöslask på parkeringen. Han for i kväll istället för tidigt imorgon.


Däremot har jag stickat lite. Mitt urgamla ufo går framåt. Jag har börjat på en ärm! Efter en del funderande kom jag fram till att jag ska sticka ärmen uppifrån, eftersom jag inte har nåt mönster. Annars ska jag fundera hela tiden på om ärmen blir tillräckligt vid. Nu har jag provat mej fram och tagit upp maskor så att jag tycker att det blir bra. Jag  har också beslutat att göra polokrage trots att jag eg inte gillar såna. Det drog så hemskt om halsen igår när vi var i Strandholm och jag har ju lite svårt för halsdukar och sjalar (att använda alltså, jag kan gärna göra dem Glad ). Kläderna måste sitta fast på mej, det får inte hänga och dingla nåt...


Annars har jag många projekt jag skulle kunna göra just nu. Lustigt det där, att inspirationen går så i vågor. Häromdan hade jag ju så lite ideer att jag plockade fram mitt gamla ufo...Oskyldig  Såg ett par långa strumpor hos Urmodern som skulle passa på mina stickor och jag skulle behöva en halskrage till (få se, den har jag inte visat Skäms måste ordna det) Först ska jag färdigställa tröjan så att jag kan ha den på jobbet.

  


Efter en sån här dag kan man behöva påminna sej om hur härlig oktober kan vara. Bäckmynningen, Strandholm, i oktobersol. Fast isen ligger som ni ser. Bilden är tagen igår.


Ha det gott! Ta in skoveln så att ni kan skotta er ut nu när snöstormarna kommmer!!

Av Astrid - 4 oktober 2009 11:39


Igår var vi till Strandholm. En fantastiskt härlig oktober-lördag efter en riktigt kall natt (drygt fem minusgrader). Frosten låg kvar bitvis och det var is på bäcken! "Blir lite svårt kasta efter fisk" sa gubben, men det var inte därför vi var där.


 


Det var nåt med traktorn som skulle fixas och ett skogsområde som skulle inspekteras. Medans traktorn var under arbete traskade jag ner till vår "stuga" och eftersom jag för en gångs skull kommit ihåg kameran så tänker jag nu visa lite bilder Glad


Det här är den syn man möts av när man kommer efter vägen ner mot vår "stuga". Ibland tutar tranorna, ibland springer en älg iväg och är det varmt kan man få se upp för huggormarna.




Det här är Gloria. Har jag visat henne förr? Hon stod vid logen och skämdes, (där har hon stått länge) men jag tänkte att hon skulle kunna tjänstgöra som blomlåda istället. När vi drog fram henne insåg jag att hon var en riktig skönhet, men jag kom också på att hon antagligen inte tål att ha blommor i lådan utan att ruttna så blommorna får stå i en kruka på draget istället.


   


Det här är de blommor som klarat sommaren. De blommade inte så mycket i somras, men nu sen frosten tagit de andra.... gubben påstår att de heter sommarrudbeckia.


    


Den här kompisen som varit framme och försökt skaffa sej vintermat bland våra björkar är inte helt populär. Han (?) dämmer upp bäcken, drar dit en massa skräp som fiskedragen fastnar i och han fäller björkarna som vi sparat. Just den här björken står i en dunge så den gör inte så mycket att han tar, men han får inte ta alla....  Detta gnaget är gjort i höst. Synd bara att vi aldrig får se honom, vi är antagligen för bullersamma. På TV får folk alltid se bäver vid första försöket, men jag har spanat i Strandholm i många år nu och aldrig haft nån tur. Var hyddan är vet jag däremot och spåren går inte att ta miste på.


       


Ha det gott i höstrusket! Nu ska jag baka bullar.

Ute
Ovido - Quiz & Flashcards