Alla inlägg den 12 november 2008

ARG

Av Astrid - 12 november 2008 21:50

Att man kan bli så arg? Kanske jag har lärt mej av treåringarna på jobbet??


Vad det handlar om? Jo, jag skulle tvätta idag på eftermiddan. Till vårt hyreshus hör en hyfsad men inte alltid välstädad tvättstuga, ett avskilt ställe där man tvättar och torkar sin tvätt och sen behöver man inte göra det hemma. Vi är en bunt som använder tvättstugan, och jag är inte kinkig om städningen och luddet i torktumlar´n, de andra gör som de vill, jag städar efter mej. Däremot är det inte alltid lätt att få tvätt-tider när man vill och skulle behöva och maskinerna är ofta trasiga. Det kan vi som är fyra nästan vuxna leva med, men barnfamiljerna (och i vårt kvarter bor en del familjer som har många medlemmar och säkert lite knapert, dvs inte möjlighet att ha egen maskin) kan nog ojja sej för mindre.


Alltså, när jag kommer till tvättstugan med tvätt, som jag samlat i nästan två veckor, så är två av tre maskiner sönder!! Oftast när jag tvättat har en maskin varit trasig, och det kan man klara sej på, jag hinner tvätta och torka "gång-kläderna" på fyra timmar, men sängkläder och sånt som sommarjackor har jag inte hunnit med i höst. Och nu fanns alltså bara en maskin att tillgå. Hon som var före mej bad på knackig svenska om ursäkt för att hon inte skulle hinna färdigt innan jag skulle in "för den som var där  i morse hade också dragit över..." Sen såg hon min tvätthög (tre knökfulla IKEA-kassar) och så såg hon hur arg jag var och jag fick försäkra att det inte var på henne.


Jag ringde till Skebo. Växeln kopplade mej till bovärden, men det fattar väl jag med att hon inte kan göra annat än ringa till reparatören som inte har några reservdelar, utan återkommer till veckan... Nä, det sitter ett antal snåljåpar i nån styrelse nånstans i stan och tycker att det är viktigare att de får mycket lön än att se till att tvättstugorna fungerar. Maskinerna skulle ha varit bytta för länge sen. Antagligen tycker pamparna att de stackare som måste bo så här och inte har råd till egen tvättmaskin får skylla sej själva. Skebo-cheferna har garanterat eget hus. Jag skickade ett mail istället, men tyvärr var det bovärden som fick det med. Hennes chef hade visst också fått det, men han räknar nog med att hon reder ut det här. Varför skulle han med sin höga lön befatta sej med en sur kärring?


Jag har aldrig tänkt bo här längre än tills G gått ut skolan till våren, sen ska vi bestämma på riktigt var vi ska bo. Jag vill ha ett hus i skogen med hund och katt och kanske ett par hästar.... :)  Aldrig mer Skebo.  Om jag bara vågar söker jag mej nog snart från kommunen helt och hållet.


Sen gick jag och tränade. Två tredjedelar av min smutsiga tvätt hade jag fått bära hem igen. Men när jag kom hem från träningen upptäcker jag att den stackare som skulle tvätta efter mej aldrig bemödat sej med att försöka utan tagit en ny tvätt-tid, så nu ska jag snart, efter nästan åtta timmars tvättande, hämta det sista. Jag har ändå otvättat ca en tredjedel av högen. suck


Jag hoppas att din dag varit 100 gånger bättre än min!! Sov gott!



Ovido - Quiz & Flashcards