Alla inlägg den 30 november 2008

Av Astrid - 30 november 2008 18:32

Nu är det några dagar sen jag skrev nå´t, och det beror på att jag har varit hos gubben i Lycksele. När jag körde dit i fredags var det så fantastiskt vackert, vit snö i skogarna och en solnedgång av den bästa sorten.


Igår var det -17 grader i Lycksele. Det är lite att ta i, tycker jag, vovven vill inte vara ute och man fryser fingrarna av sej så fort man tar av sej vanten.. och dessutom är det bara början... Jag gjorde ändå en stads-runda, besökte alla affärer jag hittade men handlade inte mycket. Allt jag fick med mej var en garnhärva (!!) från en liten källarbutik (som man nästan fick krypa in i :)  ) och en chokladkaka från Dollarstore. (Ja,jag vet  - de är inget billigare än andra på sånt, men de har ju mest bara skräp annars). Sen åkte vi på en secondhand-affär som även lagar grejjer, och där övertalade jag gubben att inhandla en fotölj (något sliten, men rejäl) och ett fint litet soffbord för hela 250:-  Nu har jag också nånstans att sitta när jag är där!


Imorse föll snön i lapphandske-modell över ett advents-smyckat samhälle! Jag mös när jag och vovven gick en morgonrunda och jag plumsade glatt iväg till adventsgudstjänst men blev mäkta förvånad när det visade sej att man fick lov att tränga sej in i Lycksele kyrka om man ville ha plats. De två sista som kom fick ståplats! Och den kyrkan är inte liten! Det visade sej att de hade ett slags avslut på sitt 400-år jubileum, därav allt folk.


Härhemma har det regnat idag så träden är inte längre snöiga utan isbelagda.


Ha´re!!

Ovido - Quiz & Flashcards