Alla inlägg den 21 januari 2009

Av Astrid - 21 januari 2009 18:03

Jag fick ett bokpaket häromdan. Fyra godbitar som kommer att sysselsätta mej en del framöver. Det är "Brisingr" av Christoffer Paolini, "Livets aviga och räta" av Kate Jacobs, Owe Wikströms "Långsamhetens Lov" och chansningen "En flicka som kallas Alice" av Kristin Hannah. Jag har väntat ett tag på att "Brisingr" skulle komma ut, för jag har läst de andra delarna om Eragon och vill förstås veta hur det går.


Owe Wikström har jag läst flera böcker av, men de är ju inte böcker som man sträckläser utan en liten bit nu och då. Man måste tänka själv också när man läser hans böcker. ".... Alice" hittade jag av en slump när jag surfade på bokhandelns hemsida och "Livets..." har väl snart alla stickvänner utom jag läst, åtminstone finns den rekommenderad både här och där i bloggvärlden.


Just nu har jag ingen roman på läsbordet. Jag provade på att läsa "Jazz" av en nobelpristagare (1993 om jag inte minns fel) som jag inte minns namnet på nu, men jag kom inte in i den, fattade aldrig riktigt tycke varken för personerna eller stilen. Och den här gången bestämde jag mej för att man inte behöver läsa ut böcker man inte riktigt tycker om. Så den hamnade i bokhyllan igen (jag har haft den länge och jag tror att jag försökt läsa den en gång förut och möjligen kom jag inte igenom den då heller) och den kommer att hamna hos Myrorna nån gång när jag har vägarna förbi.

Av Astrid - 21 januari 2009 17:55

Man kanske inte "får" kalla sina mjukisar för Tigger om de inte är "The Tigger" från Nalle Puh, men jag gör det ändå. Den här parveln bestämde sej för att flytta hem till mej i höstas, han trivdes inte längre på affärn i Lycksele. alla hans kompisar hade redan flyttat till andra. Och jag tyckte att han passade så fint i handen, ungefär som en taxvalp - magen tar handflatan och benen hänger precis utanför. Sen var han lite ledsen och tyckte att han var ensam när vi kommit hem men som tur var hade G den lille nallen (en reklamfigur som man fick om man köpte tillräkligt många förpackningar av ett märke) och de har varit kompisar sen. De sitter på en liten byrå vid min säng och läser mina böcker...

Ovido - Quiz & Flashcards